Sa oled siin

Eestlased täidavad kõhtu näksidega

Tervise arengu instituudi (TAI) andmetel on ülekaalulisus ja rasvumine saanud Eestis viimase aastakümnega tõsiseks probleemiks. Tasakaalustamata toitumine on üks rasvumise põhjustest.
 
TAI võrdles rahvastiku toitumise uuringu põhjal kaht toidupüramiidi: soovituslikku toidupüramiid, mille alusel tuleks toituda ja Eesti elaniku tegelikku nädala toidupüramiidi. Selgitusi jagas TAI ekspert Tagli Pitsi, kes on uuringu töögrupi liige.
 
Mis on toidupüramiid?
Toidupüramiid on toidusoovituste visuaalne väljendus. Toidupüramiidil on viis põhilist toidugruppi: marjad, puu- ja köögiviljad; teraviljatooted ja kartul; piim ja piimatooted; kala; liha ja muna; lisatavad toidurasvad nagu pähklid, seemned ja õliviljad (näiteks avokaado, oliivid). Neist toidugruppidest peaks igapäevaselt inimene midagi sööma. Toidupüramiidi tipu moodustab maiustuste ja näkside osa.
 
Milline oli suurim erinevus Eesti elanike soovitusliku ja tegeliku nädala toidulaua vahel?
Nädala tegelikust toidulauast selgub, et kuigi inimesed peaksid söömist alustama püramiidi alumisest osast, siis tegelikkuses hakatakse sööma püramiidi ülemisest otsast. Kõigepealt süüakse kõht täis magusatest ja soolastest näksidest. Kala, pähklite ja seemnete söömine on oluliselt väiksem kui peaks. Toidupüramiidi aluse moodustavad puu- ja köögiviljad ning täisteratooteid, kuid neid süüakse tegelikkuses väga vähe. Täisteratoodete asemel eelistatakse rafineeritud nisujahust tooteid.  
 
Mida toovad endaga kaasa sellised valikud toitumises?
Kui mõtleme toitainete peale, siis on paigast ära valgud, rasvad ja süsivesikud. Kui ei sööda piisavalt puu- ja köögivilju ning täisteratooteid, siis süsivesikute osakaal muutub väiksemaks kui peaks. Võib mõelda, et magusa tarbimisega saadakse süsivesikud kätte, kuid suhkrurikastes toodetes ei ole vitamiine ja mineraalained. Probleem on kiudainete vähene tarbimine. Kui süüakse palju magusaid ja rasvaseid tooteid, tõstab see küllastunud rasvhapete koguseid. Kõik need halvad valikud kokku hakkavad mõjutama südame tervist ja ülekaalu.
 
Miks inimesed ei langeta paremaid valikuid?
Seda ei ole kahjuks uuritud. Tõenäoliselt mõjutab seda mitu asja. Esiteks hind. Näiteks sooduskampaaniate ajal on toidupoodides üldjuhul allahinnatud igasugused töödeldud tooted, mis sisaldavad palju rasva ja suhkrut ning vähe vitamiine ja kiudaineid. Teiseks aeg. Eelistatakse osta kiirelt valmivat toitu. Kolmandaks maitseelistused. Magus ja rasvane toit kipub inimestele rohkem maitsema kui näiteks keedetud peet.
 
Millele peaksid eestlased nädala toidukraami valides mõtlema, et toidupüramiidi muuta paremuse poole?
Enamikul inimestel on toidust puudu köögiviljad. Tuleks süüa minimaalselt 300 grammi köögivilju päevas. Teraviljagruppide seas tuleks eelistada täisteratooteid. Rasvase liha asemel tuleks valida kala. Kalas leidub oomega-3-rasvhappeid ja D-vitamiini. Oluline on hoiduda magusast. Näiteks 100-grammine koogitükk annab umbes kolme päeva magusaportsjoni.
 
Seega õige toitumise alus on toidu mitmekesisus ja koguste jälgimine?
Jah, ühegi toiduga ei tohi üle pingutada. Mõnda toitu võib süüa rohkem ja sagedamini, teist väiksemas koguses ja harvem. 

Märksõnad: 
Uudised

Lisa kommentaar