Et nüüd arvuti suudaks kodulehelt hakata kedagi välja selekteerima ja pakkuma personaalselt kallimaid pileteid – see kuulub pigem ulmevaldkonda
Estonian Airi müügiosakonna juht Enn Lamp

Sa oled siin

Lennufirma: kodulehel korduvalt sama lendu vaadates piletihind ei tõuse

  • Ühel ajahetkel on lennufirmade kodulehtedel sadu, suurematel tuhandeid külastajaid. Foto: iStockphoto

IT-ekspert Indrek Vainu väitel „mängivad“ lennufirmad klientide teadmata oma kodulehel pakkumistega, et suurendada tulu.
 
Viimases Raadio 2 saates „Äppteek“ rääkis Vainu sellest, kuidas lennufirmad manipuleerivad oma piletiostjatega, kasutades ära moodsa aja võimalusi. Vainu arvates salvestavad lennufirmade piletiostukeskkonnad kasutaja arvutisse küpsiseid – tekstikujulisi andmekogumeid – mis aitavad vastaval serveril ära tunda konkreetse kasutaja ning pakkuda talle isikupärastatud sisu. Antud kontekstis on selleks sisuks hind.
 
Vainu arvates tuvastavad serverid nii konkreetse kliendi huvi mingi kindla lennu vastu ja seda järjepidevalt internetist vaatamas käies tõuseb konkreetse kliendi jaoks pileti hind. Peegli toimetus pöördus esmalt Estraveli reisikonsultandi poole, kelle tööks on igapäevaselt tegeleda reisivate inimestega. „Meie otseselt sellega kokku ei puutu, sest töötame spetsiaalses broneerimisprogrammis, kuid mõned kliendid on seda kurtnud küll.“
 
Kõne tarbijakaitse infonumbrile selgitas, et kõik oleneb sellest, millisesse riiki jääb lennufirma ise ning, missuguses riigis opereerib tema koduleht. Ametlikku seisukohta ta sellise olukorra seaduslikkusele kohe anda ei osanud, kui nimetatud süsteem peaks tõeseks osutuma. Tarbijakaitseameti Turujärelvalve osakonna juhataja Anne Reinkort nentis, et nende poole pole selliste kaebustega pöördutud: „Meile ei ole selleteemalisi kaebusi laekunud ning meil puudub igasugune kokkupuude ja praktika selles küsimuses arvamuse avaldamiseks.“
 
Väite, et lennufirmad jälgivad inimeste tegevust internetis lükkas Estonian Airi müügiosakonna juht Enn Lamp ümber: „Ühel ajahetkel on lennufirmade kodulehtedel sadu, suurematel tuhandeid külastajaid! Et nüüd arvuti suudaks sealt hakata kedagi välja selekteerima ja pakkuma personaalselt kallimaid pileteid – see kuulub pigem ulmevaldkonda ja ma ei ole kunagi kuulnud, et ükski firma midagi sellist teeks. Lennufirmade probleem algab palju varem, nimelt kuidas saada klient piletit üldse konkreetselt ostma, kuidas ta enda juurde meelitada.“
 
Nii Estonian Airi müügijuht kui ka Estraveli konsultant ütlesid kui ühest suust: pileteid müüakse lendudele väga palju ja piletite jääk konkreetsele reisile muutub väga kiiresti. Sellega koos muutub ka järgi olevate piletite hind ning nii võib ostjale jääda tõesti selline mulje, justkui veebileht muudaks neid mingi varjatud loogika alusel.

Märksõnad: 
Majandus
Toimetaja: 
Maarja Saulep

Kommentaarid

Pealkiri võiks ju olla kirjavigadeta.

Pealkirja kohta ei hakka kohe midagi ütlemagi, sellist jama on raske kommenteerida.

„meile ei ole selleteemalisi kaebusi laekunud ning meil puudub igasugune kokkupuude ja praktika selles küsimuses arvamuse avaldamiseks.“ - Lause võiks ju suure tähega alata?

Autor võiks selle ka ära otsustada, et kas keegi rääkis minevikus või olevikus - lihtsalt ebameeldiv lugeda, kui ajavorme on läbisegi kasutatud.

Kes on see IT-ekspert? Peabki olema varjatud?

Praegu jääb mulje, et keegi kuskil midagi väidab, ise oma nimega ei julge seda teha ja nii keerutatakse tolm üles, täiesti välja mõeldud ulmeprobleem.

Lisa kommentaar