Sa oled siin

Ratturite liikluskultuuritus seab jalakäijad ohtu

  • Jalgratturid ning jalakäijad samal kõnniteel võivad tekitada liiklusohtlikke olukordi. Foto: Toomas Huik

Liiklusseadus näeb ette, et jalgrattur ei tohi kõnniteel sõita. Sellegipoolest tekitavad Tartu linnapildis jalakäijate vahel pendeldavad ratturid liiklusohtlikke olukordi.
 
“Kõndisin mööda Riia tänava kõnniteed üles Maarjamõisa poole, jalakäijaid oli seal palju, kui järsku tuhises nende vahelt minust napilt mööda jalgrattur. Hea, et püsti jäin,” rääkis pensionär Mait Leijen. Talle on jäänud mulje, et jalakäija peaks kõndima hoopis teepeenral, sest kogu kõnnitee on justkui jalgratturite päralt.
 
Lõuna prefektuuri pressiesindaja Maria Gonjak kommenteeris, et kui rattur kasutab jalgteed, tuleb tal sõita jalakäija kiirusega.

“Jalgrattur peab kindel olema, et jalakäija tema tulekust teab ja ootamatult ratta ette ei keksi. Selleks sobib hästi näiteks rattakell, millega märku anda,” lisas ta.

Gonjak tõi näiteks juhtumi, kui sel aastal põrkasid Rahu tänaval kokku kolmeaastane laps ja jalgrattur. “Välistatud ei ole väiksemad kokkupõrked, mille asjaosalised kohapeal omavahel lahendanud on,” lisas ta.
 
Meedik Andras Laugametsa sõnul on kiirabi statistika alles arenemisjärgus, kuid tuleb tõdeda, et politseisse või kiirabisse kõik juhtumid ei jõua. Aastaringse jalgratturina kinnitas Laugamets, et arusaamatusi jalakäijate ja ratturite vahel tuleb Tartus tihti ette.
 
“Kõik vihkavad jalgrattureid. Näen seda iga päev, et me ei taha liiklusesse ära mahtuda,” ütles Laugamets, kelle sõnul ühel teel liikleva jalgratturi ja jalakäija vahel on tülid kerged tekkima. “Jalakäija kõnnib mööda kõnniteed, mõtleb oma mõtteid ja loomulikult ehmub, kui talle selja tagant kella lastakse,” rääkis Laugamets.
 
“Sügisel, kui tänavatel on rohkem uusi liiklejaid, ka rattureid, tuleb lihtsalt omavahel kohaneda. Võtame eeskujuks näiteks Pärnu liikluse, kus igal aastal maikuus suvitajatega kohanetakse.” Laugametsa sõnul pole mõistlik käed rüpes oodata, et linn probleemi kähku lahendaks, vaid eelkõige tuleb olla ise tähelepanelik ja teha omalt poolt kõik, et mitte õnnetusse sattuda.
 
Tartu liiklejate koja juhataja Ilmar Part ütles, et õnnetused jalakäijate ja jalgratturite vahel on muutunud sagedasemaks, sest Tartus on rattasõit populaarne mitte ainult sügiseti, vaid aasta-aastalt on linnapilti tekkinud aina enam jalgrattureid.
 
Part sõnas, et ühele teele ratturid ja jalakäijad kokku panna on vale, eriti kesklinnas.

“Kõige parem lahendus oleks Kopenhaageni eeskujul eraldi sõidurajad igale liiklejale, kuid see on väga kallis,” rääkis Tartu liiklejate koja juhataja.

 
Tartu linnamajanduse osakonna jalg- ja jalgrattateede peaspetsialist Mihkel Vijari sõnul püütakse mujal maailmas jalgrattureid ja jalakäijaid liikluses üksteisest eraldi hoida. Ka Tartu linn peab seda oluliseks.  “Tartus teeb kiirete lahenduste leidmise keeruliseks ruumipuudus. Linnaplaneeringud näevad ette kallite parkimismajade ehitamist. Selle abiga jääks parkivate autode arvelt tänavale rohkem ruumi jalgrattateede jaoks, kuid see nõuab aega,” rääkis Vijar.
 
“Praegu on jalgrattateid ligi 60 kilomeetrit. Olukord muutub tulevikus kindlasti paremaks. Mida enam tekib linnapilti jalgrattureid juurde, seda enam õpivad liiklejad teineteisega arvestama, meie liikluskultuur on alles kujunemas,” ütles ta.

Märksõnad: 
Uudised
Toimetaja: 
Linda Eensaar

Lisa kommentaar