Hinnatõus ja turistide nappus survestavad Eesti suveniiritootjaid

Image
Greete-Liis Arro. Meened OÜ ja Suveniiritehas OÜ 2019–2024 ärikasum Äripäeva  radari andmetel.
Kuigi turism on pärast koroonapandeemiat taas elavnema hakanud, seisavad Eesti suveniiritootjad jätkuvalt silmitsi turistide vähesusega ning lisandunud on ka Ukraina sõja mõjud.

Suveniiritootja Meened OÜ juhataja ja omaniku Madis Medri sõnul ei ole turism taastunud pandeemiaeelsele ajale, mis mõjutab ka ettevõtte tootmist ja müüki. Statistikaameti andmetel peatus 2024. aastal Eesti majutusasutustes viis protsenti rohkem välisturiste kui aasta varem, kuid see on endiselt viis protsenti vähem kui enne pandeemiat.

Medri sõnul on ettevõte taastunud umbes 70 protsenti kriisieelsest tasemest, kuid kasumisse pole veel jõutud. Tema hinnangul on Eesti muutunud kalliks riigiks. Toodete hindu on tulnud tõsta kaks korda ning ka materjalide ja palkade surve on suur. Hinnatõusud mõjutavad ka eksporti. “Meie eksport saab varsti otsa, sest meie hinnad on nii kõrged, et kliendid ei taha enam osta,” ütles Medri.

Medri sõnul on Eesti tootjate suurim konkurent Hiina, kellega on raske hinnas võistelda. Tema hinnangul ei piisa ainuüksi kvaliteedist, kui Eesti ei suuda pakkuda soodsat hinda.

Medri lisas, et kriis kestab ning olukorda mõjutab otseselt ka sõda Ukrainas. “Head turistid on ära kadunud,” ütles ta. Ta lisas, et vähenenud on eriti Ameerika ja Aasia turistide arv – kõik kaugemad riigid, kes tooteid ostavad.

“Enne oli Tallinna sadam üks suuremaid kruiisisadamaid, siin käis ligi 400 laeva, tänavu umbes 100,” ütles Medri. Tema hinnangul on laevaliiklus kukkunud rohkem kui neli korda ning sellega on vähenenud ka turistide ja müügi hulk. Laevadelt tuli varem Tallinnasse umbes 500 000 turisti, nüüd umbes 100 000.

Äripäeva radari andmetel on Meened OÜ ettevõtte töötajate arv vähenenud 2019. aastast kümnelt töötajalt neljale. Ärikasum näitab kahjumit. Aastal 2019 oli ärikasum 36 973 eurot, kuid 2024 aastal -4401 eurot.

Erinevalt Meened OÜ-st tegeleb Suveniiritehas OÜ toodete müügiga, mitte tootmisega. Ettevõtte juhataja Toomas Kalmeti sõnul neil suuri raskusi pole. Ta tõdes siiski, et koroonapandeemiaeelsele ajale pole veel tagasi jõutud ning turiste võiks rohkem olla, kuid see pole nende jaoks suur mure. “See ei mõjuta otseselt meid, käivet mingil määral küll, kuid tööd jagub, sest meil on oma kauplused,” ütles Kalmet. Suveniiritehas OÜ-le Hiina konkurentsi ei paku ja ettevõttel suurt eksporti ei ole.

Majandustulemused näitavad, et Suveniiritehas OÜ on keerulisel ajal suutnud oma tegevust laiendada. Ettevõtte ärikasum kasvas 2019. aasta 52 000 eurolt 2024. aastaks 112 000 euroni ning töötajate arv ühelt inimeselt viieni.

Tallinna elanik Lisete Sinik tunnistas, et on Eestis suveniiripoes käinud vaid paar korda. Tema sõnul on suveniirid kallid kõikjal, kuid reisides on ta sellega arvestanud. Suuremas plaanis leiab Sinik, et meeneid on tegelikult odavam tellida kuskilt mujalt, näiteks Hiinast.

Sildid

Kommentaarid