Tartu sadamaraudtee tulevik on siiani hägune

Tartu kaasava eelarve projekt „Elustame sadamaraudtee“ jäi vaid 23 häälega rahastusest ilma, kergliiklustee asemel tahab linn teha sõiduteed.

Liikuvusekspert ja üks projekti eestvedajatest Aksel Part rääkis, et nende eesmärk oli muuta antud teelõik ohutuks ja loodussõbralikuks jalg- ja jalgrattateeks. Part leidis, et projektil oleks potentsiaali muuta tartlaste liikumisharjumusi ning see omakorda muudaks linna loodussõbralikumaks.

Tartu kaasava eelarve konkursile esitati mitu ideed, mis sadamaraudteed puudutasid. Rahvahääletusele jõudis üks, mis koosnes kolmest eraldi esitatud ideest. Selle kohaselt oleks võinud teelõigu teha kergliiklusteeks. Projekti kirjelduses seisab, et see soodustaks jalgsi ja rattaga liikumist.

Tartu linna elanik ja endine Tartu Ülikooli projekteerimis- ja ehitushangete peaspetsialist Madis Noor ideed heaks ei kiitnud. Tema arvates see vaid koormaks Tartu linna liiklust. „Algne projekt, asendada sadamaraudtee sõiduteega, on kindlasti mõistlikum plaan kui see,“ leidis Noor, kes arvas, et hetkel on autoga Tartus niigi keeruline liikuda.

Part autotee ehitust vana raudtee asemele heaks ei kiida. „Autoteede rajamine ei võtaks vähemaks liikluskoormust mujalt – see vaid suurendaks seda,“ arvas Part. Ta märkis, et autoliikluse soosimine paneks inimesi rohkem autoga sõitma, mis omakorda pole keskkonnasõbralik.

Tartu abilinnapea Reno Laidre leidis, et teelõigule võiks tulla nii auto- kui ka kõnniteega tänav. „See oleks ideaalis kompromiss,“ arvas Laidre. Ta leidis, et ainult kergliikluseks mõeldud tee ei oleks mõttekas.

Idee kirjelduses leidsid autorid, et mainitud teelõigu tegemine oleks kõige loodussõbralikum ja tervislikum lahendus. Laidre arvas, et autotee puhul saaks looduse säästmist ka muude abinõudega soodustada. „Meil on ka loodust säästvamad sõiduvahendid, näiteks elektriautod,“ ütles Laidre. Tema arvates oleks see keskkonnasõbraliku ja mugava lahenduse kesktee.

Mullu sügisel võeti üles Tartu raudteejaama ja Emajõe sadamat ühendav kaubaraudtee, sest seda ei olnud enam vaja. See, mis raudteest järele jäänud teelõigust edasi saab, on siiani selgusetu. „Elustame sadamaraudtee“ projekt küll käiku ei lähe, kuid teemaga tegeletakse pidevalt edasi. „Veebruari lõpuks on ilmselt teada esialgsed plaanid ja siis jooksvalt tegutseme ka vastavalt linnaelanikele ja nende ettepanekutele,“ sõnas Laidre.

Aksel Part lisas, et tema arvates oleksid nad nõus ka järgmine aasta kaasava eelarve konkursile kandideerima. „Kodanike toetus oli üsnagi suur, mis näitab, et jalg- ja jalgrattateed tahetakse,“ arvas Part.

2020. aasta Tartu kaasava eelarve konkurssi võitsid projektid „Raadi rohelise jalgpallipargi tribüünihoone“ ja „Liikuma kutsuva ala loomine Veeriku õuealale“. Kummagi projekti eeldatav maksumus on 100 000 eurot.

Kommentaarid