Hommikuprogrammide sisutühjad dialoogid ja kentsakad mängud peletavad noori raadiost eemale

Image
Kuvatõmmis Kantar Emori raadio- ja muusikakuulamise uuringust

Kantar Emori raadio- ja muusikakuulamise seire andmetel on viis kõige kuulatumat eestikeelset raadiojaama Vikerraadio, Raadio Elmar, Star FM, Sky Plus ja Retro FM. 

Raadiojaamade Sky Plus, Star FM, Retro FM ja Raadio Elmar hommikuprogrammid on üles ehitatud saatejuhtide jutustamisele, mängudele ja tempokale muusikale, mis justkui võiks peale minna nooremale kuulajaskonnale. Vikerraadio kui avalik-õigusliku raadiojaama saate sisu vähemalt peaks olema huvitav igas vanuses Eesti inimestele. Paraku kõnetavad programmis käsitletavad teemad enamjaolt vanemat kuulajaskonda. 

Raadiokuulajat ei köida argine loba 

Kes soovib oma hommikut alustada kärtsu ja mürtsuga ning päevale hoogsa energiaga peale lennata, saab valida Retro FMi, Star FMi või SkyPlusi vahel. Saatejuhtide omavahelist lõõpimist, nalja viskamist ja meelelahutuslikku juttu on muusikast kohati isegi rohkem. Kuigi saatejuhtide jutuajamine on hommikuprogrammide vaieldamatu osa, siis kostub raadioeetrist liigagi sageli kuulaja jaoks kaheldava väärtusega vestluseid. Saatejuhid täidavad eetriaega üksteise eludest rääkimisega: jagatakse, mida on vahepeal tehtud ning mis on õhtu või nädalavahetuse plaanid. Omavahel jutustada on kahtlemata põnev, aga mida peaks sellest kaasa võtma kuulaja? 

Noori kuulajaid ei kõneta saatejuhtide päevakava ja igapäevategemised. Kuigi võib tunduda, et noored eelistavad energilisust, kiirust ja „noortepärasust”, on ka noored hommikuti unised, väsinud ja vaiksemad. Soovitakse rahulikult kulgeda, olla muusika taustal omakeskis. Kui peale iga muusikapala tuleb kuulata üle viie minuti tühja juttu hommikusöögist, hakkab kuulaja kanalit vahetama juba saatejuhi häält kuuldes. 

Kes soovib aga päevale vastu minna rahuliku ja mõtiskleva tooniga, sellel tasub valida kas Raadio Elmar või Vikerraadio. Saatejuhid on mõõdukad ja viisakad ning mis peamine, konkreetsed. Sisutühja loba asemel domineerivad nendes raadiojaamades vestlused päevakajalistel teemadel, mis on noore jaoks isegi värskendav. Saatejuhid ei räägi liiga palju ja ei väsita kuulajaid oma vestlustega ära. Kuigi ei saa öelda, et kõik Vikerraadio teemad oleksid meid kõnetanud, oli neis vähemalt sisukust. 

Ehk oleksid hommikuprogrammid noorte jaoks kuulatavamad, kui jutt oleks lühem ja konkreetsem ning pakuks mõtteainet mõnel intellektuaalsemal ja olulisemal teemal, kui selleks on saatejuhi hommikune menüü. Kui peaks valima, kas kuulata Star FMi venivat loba või Raadio Elmari mõneminutilist mõttevahetust päevakajalisel teemal, osutuks meie jaoks valituks Raadio Elmar. 

Uudised kiirelt ja korralikult 

Positiivne oli kuulda, et uudistel on raadiojaamade hommikuprogrammides keskne roll. Pea kõigis raadiojaamades kõlavad uudised igal täistunnil, osad edastavad uudiseid ka pooltundidel. Raadio eeliseks on võimalus saada paari minutiga kiire ülevaade päevastest sündmustest nii meil kui mujal. Aina kiirenev elutempo paneb isegi noore inimese raadiot hindama. Uudiste osas paistab silma Vikerraadio, mille programm on ka muul ajal informatiivselt mitmekesine: räägiti nii sideteenuste kallinemisest, küttehindade tõusust kui ka MUPO uue juhi valimisest. Seega leiab iga kuulaja endale programmist mõne teema, mis on tema elus oluline. 

Raadiojaamade konkurentsis loeb enim muusika 

Ei ole midagi hullemat, kui laulu lõppedes hakkavad mängima reklaamid või saatejuhtide jutuminutid. Noor hindab raadiojaama enim vastavalt oma muusikamaitsele. Kahjuks on hommikuprogrammides muusika mängimisest suurem rõhk saatejuhtide omavahelisel vestlusel ja reklaamidel. Kaalukausil jääb muusika muudele programmi osadele alla, mis tekitab pettumust: pole ime, et noored eelistavad muusikat kuulata Spotify’st. Samas tuleb nentida, et raadiojaamad lasevad muusikat, mis noortele meeldib, kuid pole Spotify’st kättesaadav. Näiteks pole muusika voogedastusplatvormidele jõudnud paljud vanemad Eesti hitid. 

Hea uudis on, et raadiomaastik on piisavalt mitmekesine, nii et meelepärase muusika leiab endale loodetavasti igaüks: olgu selleks siis kodumaised palad, parasjagu edetabeleid purustavad pop-lood või kaheksakümnendate ja üheksakümnendate hitid. Samas Star FM ja Sky Plus oma muusikavaliku poolest suurt ei erinegi ning võib juhtuda, et neljatunnise hommikuprogrammi jooksul kõlab sama lugu mitu korda. Sel juhul ei aita ka kanali vahetamine. Ei saa salata, et keskmisele eesti noorele Vikerraadio repertuaar ilmselt peale ei lähe, kui tegu pole just beebibuumerite ajastu muusika austajaga. Kui veab, siis kõlab tunni aja jooksul ka üks noortele tuttav laul.

Rahahimu varjutab uudised ja muusika 

Kui välja jätta Vikerraadio, kes kajastab raadiojaama kava ja aeg-ajalt kultuurisündmusi, kulutavad raadiojaamad kommertsteadaannetele ligi veerand eetriajast. Nii võib juhtuda, et hommikuse autosõidu ajal jõuab mõne muusikapala või uudiste asemel ära kuulata üksnes toidupoodide sooduspakkumised. Kuigi ka see on mõningal määral väärtuslik teave, võiks eeldada, et inimesed kuulavad raadiot muudel eesmärkidel. Kohati võivad reklaamipausid venida lausa kümne minuti pikkuseks, mis tekitab paratamatult tuju jaama vahetada. Eks peavad raadiojaamadki end kuidagi ära elatama, aga kas kuulajate arvelt? 

Reklaamist ei pääse ka saatejuhtide jutuajamiste ajal. Vestlusteemade varjus on sponsorid, kelle toode või teenus on osavalt jutu sisse põimitud. Suurepärane näide on Raadio Elmar, kus hommiku jooksul rääkisid saatejuhid kokku neli korda Sleepwelli madratsitest, sealhulgas juhtisid jutu unekvaliteedile ja vooditele. 

Vanema generatsiooni mängumaa 

Nädala jooksul tutvusime esmakordselt hommikuprogrammide mängudega, kuid peab nentima, et ükski neist telefoni haarama ja sõnumit saatma ei kutsunud. Uus katsetus leidis aset Sky Plusi eetris „Kivisaare peituse” näol: saatejuht Alari Kivisaar peideti Eesti peale ära ja kuulajatel oli teda võimalik vihjete abil otsida. Kuigi auhinnafond oli kahtlemata ahvatlev, kuni 10 000 eurot, on raske välja mõelda tobedamat asja, millele oma aega kulutada. Otsingule valisid õli tulle kaassaatejuhid, kes rääkisid mängust tunni jooksul mitu korda, muuhulgas kuidas Kivisaar ennast peidupaigas tunneb või kuidas ta elu seal tavalisest erineb. 

Mänguhasarti ei tekitanud meis ka Retro FMi „Leia puuduv sõna”, mille eest oli võimalik võita 5000 eurot, ega helistamismäng, mille auhinnaks olid ansambel JAMi kontserdipiletid. Ammugi veel siis Star FMi mängust võidetavad kinkekaardid või Raadio Elmaris auhinnaks olev kattemadrats. Selles osas sai Sky Plus hästi hakkama: oli vähemalt, mille nimel otsida ja pingutada. 

Noorel inimesel pole aega hommikuti neli tundi telefon näpus raadio kõrval istuda, mistõttu jäägu see meelelahutus siis vanemale generatsioonile. Kui raadiojaamad soovivad aga nooremat kuulajaskonda meelitada, tasub ehk rohkem panustada muusikale ja sisukatele vestlustele, mis tekitavad kuulajas algavaks päevaks hea tuju, mitte pettumuse.

--

Kommentaarid