Sotsiaalmeediast on kujunenud erakondade valimiskampaaniate keskne kanal, kuhu suunatakse eelarvest üha rohkem raha, kuid Meta reklaamikeeld sunnib otsima uusi ja sihtrühmale kohandatud strateegiaid.
Reformierakonna kommunikatsioonistrateeg Otto Oliver Olgo sõnul moodustab sotsiaalmeedia turundus ligikaudu 20 protsenti nende valimiskampaania eelarvest. Olgo rääkis, et sotsiaalmeediale kulub mitukümmend tuhat eurot.
SA Liberaalne Kodanik (SALK) veebilehe andmetel kulutas Reformierakond Facebooki poliitreklaamidele tänavu ligikaudu 31 253 eurot. See on kõikidest erakondadest suurim summa, mis läheb ühele sotsiaalmeedia platvormile.
Isamaa kandidaat Mirlian Rebane sõnas, et nende erakonna kampaanias keskenduti sõnumi levitamisele läbi isiklike kontaktide, mis tõi kaasa märgatava kasvu vaatamiste arvus. Rebane lisas, et nooremad valijad ei pruugi aktiivselt reageerida, vaid olulisem on, et nad mõtleksid oma valiku ise läbi. Rebane ei öelnud täpsemalt, kui palju raha kulub sotsiaalmeedia valimiskampaaniatele. Veebilehe SALK statistika aga näitab, et kulutati 10 950 eurot.
Eesti 200 noorpoliitik Daniel Kõiv ütles, et kampaania edukus sõltub sellest, kui paljud inimesed sõnumit näevad ja kui aktiivselt nad sellele reageerivad. „Sotsiaalmeedia või laiemalt digimeedia on üks suurimaid kampaaniaosasid Eesti 200 puhul,“ rääkis Kõiv. Eesti Ekspressi artikli „Isamaa noortekogu vägivallatseb TikTokis peaministri kallal“ põhjal on Meta statistika andmetel erakond kulutanud oktoobri seisuga sotsiaalmeedia reklaamidele 21 491 eurot.
Keskerakonna avalike suhete juhi Andres Kalviku sõnul on erakonna sotsiaalmeedia strateegia viimasel ajal keskendunud tugevalt videopostitustele, mis moodustavad suure osa nende sisust. Videod levivad erakonna kanalites ilma tasulise reklaamita, mis on võimaldanud hoida reklaamikulud madalad. SALK-i statistika kohaselt on Keskerakond kulutanud Facebooki platvormil poliitreklaamidele 2936 eurot, mis on teiste erakondadega võrreldes kõige väiksem summa.
„Kampaania eelarve jääb tõenäoliselt 40–50 000 euro juurde ning sellest suurem osa kulub reklaamile,“ ütles Sotsiaaldemokraatliku Erakonna liige Mario Raitar. Eesti Ekspressi artiklis on välja toodud ka kogu statistika sotsiaalmeedia valimiskampaaniate eelarvest, kus sotsiaaldemokraadid kulutasid 15 273 eurot.
Eesti Konservatiivne Rahvaerakond (EKRE) järgneb SALK statistika andmetel Reformierakonnale, summas 22 958 eurot. EKRE esindajad ei soovinud teemat kommenteerida.
Meta reklaamikeeld jõustus 6. oktoobril. See sundis erakondi ümber mõtlema oma strateegiad, keskendudes rohkem sisu kvaliteedile ja selle levikule. See tähendab, et tasulise reklaami asemel tuleb rohkem panustada sisule, mis on kaasahaarav, sihtrühmale huvipakkuv ja levib hästi ilma rahalise toeta.
- Kommenteerimiseks Logi sisse
Kommentaarid