Koroonakriisi ajal sattusid löögi alla alkoholitootjate suurimad ärikliendid: restoranid, baarid, hotellid ja ööklubid. Need ettevõtted tellivad tootjatelt vähem kaupa kui enne kriisi ja alkoholitootjad leidsid probleemile erinevaid lahendusi.
Eesti vanim joogitootja A. Le Coq, mis kuulub kontserni Olvi Grupp, tegeles enne kriisi aktiivselt piirikaubandusega. Olvi Grupi arendusjuht Peep Akkel ütles, et Läti ja Soome piiril müüdi enne kriisi umbes 30% kogu nende Eestis toodetud alkoholist. Tema sõnul seiskus piirikaubandus kevadel täielikult (miinus 95%), praegu müüakse piiril poole vähem kui aasta tagasi.
“Kui tavakaubanduses müüdavate toodete mahud pole oluliselt kannatanud, siis restoranidele ja hotellidele müüdud toodete mahud on saanud väga tugeva tagasilöögi,” lausus Akkel. Ta seletas, et kevadel oli selles sektoris langus kuni 90%. Suvel, kui viirus taandus, kahanesid müüginumbrid 20% võrra, sest suuremaid suveüritusi ei toimunud. Praegu müüakse hotellidele, baaridele ja restoranidele umbes poole kaubamahu võrra vähem, kui müüdi enne kriisi, ütles Akkel.
Akkel ütles, et vaatamata kriisile tootmismahud oluliselt ei vähenenud, sest ettevõte leidis võimaluse müüa Eestis müümata jäänud liitrid välismaal. “Mitmesaja aasta jooksul ülesehitatud ettevõte on tugevatel jalgadel, majanduslik seis on tugev, seega ei mõju meile ka sellised ootamatud globaalsed raputused liiga dramaatiliselt,” lausus ta.
Kriisi tõttu läksid paljud öösiti avatud kohad pankrotti. Need ettevõtted ei suuda omakorda tootmisfirmadele kauba eest ära maksta, mis toob kahjumit alkoholitootjatele ja ka edasimüüjatele. Alkoholi edasimüüja ettevõtte Pernord Richard Estonia direktor Heigo Puurand ütles, et päris mitu endist klienti läks pankrotti ja öösiti avatud baarid, restoranid ja klubid tellivad vähem kaupa kui enne kriisi.
Käsitöösiidrite tootmisettevõtte Siidrikoda juhataja Sulev Nõmmann ütles, et eriolukorra ajal ettevõtte alkoholimüük seiskus ja need ettevõtted, mis müüsid alkoholi kohapeal tarbimiseks, kaupa peaaegu et ei tellinudki. Ta lisas, et vähenes ka eksport. Probleemile leidis ettevõtte juhatus lahenduse: Siidrikoda hakkas tootma ka mitte-alkohoolseid jooke.
Eestis kehtib alates 25. septembrist öine alkoholimüügi keeld kella 00.00st kuni 10.00ni kõigis kohtades, kus müüakse alkoholi kohapeal tarbimiseks. Piirangu eesmärk on saada viiruse levikut konrolli alla.
Olvi Grupi arendusjuht Peep Akkel ütles, et viiruse leviku takistamiseks ei ole tarvis piirata alkoholi müüki. “Maski kandmine siseruumides peaks olema kohustus, ruumide täituvusele tuleks seada piirangud. Loomulikult väheneb kaudselt ka alkoholi tarbimine, aga see ei peaks olema eesmärk,” sõnas Akkel.
Kommentaarid