Koroonaviirusest tingitud majanduslik olukord sundis nahast aksessuaaride tootjaid Eestis oma äris muudatusi tegema.
Tänavu kevadel alguse saanud koroonapandeemiast pole puutumata jäänud ka Eestis nahast aksessuaare valmistavad väiketootjad. Veebilehe teatmik.ee andmetel langes tootemarkide Craftory, Mokoko ja Stella Soomlais käive kolmandas kvartalis võrreldes aasta algusega. Craftory tootemargi heaks töötas teatmik.ee järgi esimeses kvartalis 11 töötajat, ent kolmandas kvartalis oli töötajate arv kahanenud neljale inimesele.
Craftory juhatuse liige Mihkel Männik tunnistas, et olukord on keeruline. Ta selgitas töötajate vähenemist esinduspoe sulgemisega, kus töötas mitu osakoormusega inimest. Männiku sõnul ei tasunud eraldi poe pidamine ennast enam ära, mistõttu annavad nad nüüd inimestele võimaluse oma toodetega tutvuda enda kontoris. Ta ütles, et koroonapandeemia sundis ettevõtet varasemast enam keskenduma veebipoele ning rohkem on hakatud koostööd tegema ka edasimüüjatega. Männik tõdes, et eelnevatest aastatest enam on tehtud soodusmüüke ning müüginumbrid on mõnel kuul olnud kuni 30% varasemast madalamad.
Ta hindas siiski, et olukord on sügisel võrreldes kevadega parem ning nii kaupmehed kui tarbijad on esimesest ehmatusest toibunud ja uue olukorraga kohanenud. Männik lausus, et mõju nõudlusele on siiski oodatust väiksem ning Eesti tarbijate ostudes dramaatilist langust ei ole. Ta tõi välja, et tulu teenimise võimalus võib olla ärikingitused, mida ettevõtted jõulupidude ära jäämise tõttu oma kollektiivile ja äripartneritele teevad.
Stella Runnel, Stella Soomlaisi tootemargi looja, kirjeldas juba koroonakriisi alguses sotsiaalmeediapostituses keerulist olukorda, kuhu ettevõte koroonaviiruse tõttu oli sattunud. Runnel tõdes telefoniusutluses, et toona kasutatud meetmed, nagu soodusmüük ja veebipoe arendamine, tagasid ettevõtte ellu jäämise ja hoidsid ära koondamisi. Ta tõi välja, et ettevõte tegeleb nüüd varasemast enam praaktoodete korda tegemisega ja olemasoleva materjali ära kasutamisega. Runneli sõnul sundis koroonakriis teda ümber mõtlema ettevõtte äri- ja tootmismudelit ja kaasama tootmisesse koostööpartneri Tartus.
Mokoko tootemargi disainer Mari Maripuu tõdes, et pandeemia mõjus ettevõtte käibele negatiivselt. Ta lausus, et heal juhul teenib ettevõte tänavu vaid pool mullusest kasumist. Maripuu sõnul üllatas suvi heade müügitulemustega. Ta ütles, et valmistab praegu vaid tellimustöid või tooteid poelettidele. Maripuu hindas, et kohalikul turul on müük vaikne, kuna inimesed mõtlevad oma raha kasutust varasemast rohkem läbi.
Kommentaarid