Katkevatele rattateedele kiiret lõppu ei tule

Tartu linna jalgrattateede katkemine nõuab ratturitelt seaduse rikkumist või sõiduteel sõitmist ning kuigi linnavalitsus on probleemist teadlik, napib kiireteks muutusteks aega ja raha.

Kui läbimõtlemata rattateed on Tartus töötavale Even Heinvälile silma jäänud nii mõneski linnaosas, on tema sõnul eriti ohtlik sõita Sõpruse sillalt Karlovasse. „See rattarada äkki lihtsalt haihtub ära. Joon suunab paremale, aga seal on kõnnitee,“ rääkis ta. „Kui tahad otse edasi sõites Karlovasse minna, hakkad nuputama, mida teha.“ Heinväli reastub seal enda sõnul sõiduteele, kuid see on autode parempöörete tõttu ohtlik.

Tartu linna jalg- ja jalgrattateede peaspetsialist Mihkel Vijar rääkis, et Sõpruse silla rattatee jätkumine seisab kogu silla remondi taga. „Ka sillapealne tee ei ole hea, vaid on lihtsalt hädapärane lahendus,“ ütles ta.

Liikluskuulekus polnud võimalik

Veel paari nädala eest pidi Heinväli aga iga päev seadust rikkuma, et tööle jõuda. Läbi Raja tänava kesklinna minev rattatee lõppeb Tartu Ülikooli kliinikumi psühhiaatriakliiniku juures, sealt edasi kulgeb aga ühesuunaline sõidutee ning kõnnitee.

Liiklusseaduse järgi tohib rattur kõnniteel sõita vaid juhul, kui sõiduteel sõitmine on tee olukorra tõttu oluliselt raskendatud. Heinväli sõnas, et ühesuunaline tee pole kõnniteel sõitmise põhjus. „Ei saa oodata liikluskuulekust ratturitelt, kui linn loob sellised eeldused, et sa rikud reegleid,“ ütles ta.

Heinväli rääkis, et pöördus Raja tänava rattatee katkemise murega linnavalitsuse poole, mille tulemusena pandi kõnniteele märk, et seal tohivad sõita ka ratturid. Heinväli oleks aga enda sõnul oodanud, et kahesuunaliseks muudetakse sõidutee, sest kõnniteel sõitmine on ebamugav nii ratturitele kui ka tülikas seal kõndivale jalakäijale.

Tartu linna teedeteenistuse alalise liikluskorralduse peaspetsialisti Peep Marguse sõnul on Raja tänav liiga väikese laiusgabariidiga, et seal sõiduteed ratturitele kahesuunaliseks muuta. „Ohutu liikluse korraldamiseks on vajalik lisaks liiklusruumile ka vaba ruum. Keegi ei liikle ühte külge vastu seina surudes,“ lausus Margus. „Raja tänaval on see vaba ruum praegu puudu.“

Mure ka kesklinnas

Peamiselt Aardlas ja kesklinnas jalgrattaga liiklev Hanna Hanst rääkis, et temale on silma jäänud Vanemuise mäel kulgev rattatee, mis katkeb ootamatult jalamil. Hansti sõnul ei jää seal muud üle, kui end autodega ühele teele seada. „Surma saamise ohtu pole veel olnud, aga nii autojuhid kui mina oleme pidanud tegema äkkpidurdusi,“ rääkis ta.

Tartu linna abilinnapea Gea Kangilaski ning jalg- ja jalgrattateede peaspetsialist Mihkel Vijar ütlesid, et jalgrattateed katkevad seetõttu, et linnavalitsus pole jõudnud plaanitut lõpuni ehitada. „Linnaruum on erinevatel aegadel ehitatud. Ümbertegemine on väga kulukas ja pole linnale jõukohane nii kiires tempos kui on nõudlus,“ sõnas Vijar.

Selleks, et ratturite turvalisus oleks tagatud, arvestab liikluskorralduse osakond nende soovidega ja teeb vajalikke ajutisi muudatusi, rääkis Kangilaski. Ta lisas, et ratturid võivad uusi teid oodata järgneva nelja aasta jooksul, sest linnavalitsus taotleb muu hulgas uue rattateede võrgustiku rajamiseks 12 miljoni euro suurust majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi toetust.

 

 

 

 

 

Kommentaarid