Tuleval aastal on kultuuriministeeriumi eelarve 336 miljonit eurot ning valitsemisala kulutusi kärbitakse kokku 13,4 miljoni euroga. Kärpekääride vahelt pääses aga venekeelse ajakirjanduse toetus, mis jagunes sel aastal Postimehe, Delfi, Äripäeva ja Põhjaranniku venekeelsete toimetuste vahel.
Kultuuriministeeriumi kultuurilise mitmekesisuse asekantsleri Eda Silbergi sõnul võeti otsuse langetamisel arvesse
2023. aasta Eesti ühiskonna lõimumismonitooringut, mis valmis Kantar Emori ning Tartu Ülikooli teadlaste koostöös. “Saime kinnitust, et pikaaegsed protsessid, mida me oleme alustanud, avaldavad mõju,” sõnas Silberg.
Muuhulgas tuli monitooringu tulemustest välja, et muust rahvusest inimeste jaoks on kohalikud venekeelsed uudisteportaalid oluline infoallikas, ületades tähtsuselt Venemaa (tele)meediat. Idanaabri loodud sisu pidas olulisimaks 12 protsenti, kohalikke venekeelseid uudisteportaale aga 39 protsenti muust rahvusest vastanutest.
Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi meedia- ja ühiskonnateooriate nooremlektori ja ühe lõimumismonitooringu kaasautori Külliki Seppeli sõnul näitab see muutus Eesti venekeelse ajakirjanduse olulisust. “Kui me ei räägi nendega omas keeles, saavad nad paratamatult info Venemaa kanalitest,” selgitas Seppel.
Seppeli sõnul ilmnes saadud vastustest, et isegi hästi lõimunud ning hea keeleoskusega muust rahvusest Eesti elanikud jälgivad endiselt aktiivselt venekeelset ajakirjandust. “Tekib küsimus, kas eestikeelne meedia tegeleb piisavalt palju nende jaoks oluliste probleemidega,” sõnas Seppel.
Samuti uuringu valmimisse panustanud Tartu Ülikooli kommunikatsiooniuuringute professori Triin Vihalemma sõnutsi toovad venekeelse meedia olulisuse kõige paremini esile ärevad ajad. “Kriisiolukorras on see puhtalt pragmaatiline küsimus, kuidas nende inimestega kontakti saada, kes on enda meediatarbimiselt kapseldunud,” tõdes Vihalemm.
Professor Vihalemm ja asekantsler Silberg on ühel nõul, et Venemaa infooperatsioonide mõjuga peab kogu aeg tegelema. “Propagandale alternatiivi pakkuv meedia ei tohi kulgeda kampaaniast kampaaniasse, vaid peab olema pidev ja strateegiline,” ütles Vihalemm.
Kommentaarid