Noormehed asuvad kaitseväekohustust täitma pärast juhilubade peatamist

Image
Pilt on illustratiivne.

Kaitseväeteenistuse seaduse alusel on Eestis kaitseväekohustus 17—27-aastastel noormeestel. Sel perioodil on kohustuslik läbida aja- või asendusteenistus kõigil meestel, kes vastavad kaitseväe tervisenõuetele. Kaitseväeteenistuse seaduse § 33, viienda lõike alusel on võimalik kaitseressursside ametil taotleda halduskohtult luba kaitseväekohustusest kõrvalehoidjate mootorsõiduki juhtimise õiguse peatamine.

Kaitseressursside ameti kommunikatsioonijuht Ranno Rokk rääkis, et sel aastal on halduskohtusse saadetud 112 juhtimisõiguse peatamise taotlust. Ta ütles, et sellist meetodit kasutatakse juhul, kui korduv sunniraha küsimine ei ole andnud tulemust ehk kutsealune isik eirab ajateenistusse minemise kohustust.

Anonüümseks jääda soovinud kaitseväekohuslane rääkis, et esimeses kaitseväe arstlikus komisjonis sai ta seljaprobleemide tõttu pikendust, kuid järgmises kontrollis tunnistati ta kaitseväeks kõlblikuks. Ta ütles, et pärast seda otsustas ta arstliku komisjoni kutseid eirata ning hakkas maksma ajateenistusest kõrvalehoidmise eest rahatrahve.

Anonüümne kutsealune maksis kokku trahve umbes 2000 euro väärtuses. Ta rääkis, et kirjadele, mis viitasid võimalikule juhtimisõiguse peatamisele, ta erilist tähelepanu ei pööranud. Kutsealune ei saanud kindlat kinnitust selle kohta, et juhiluba on peatatud ning sõitis umbes kuu aega ringi lubadeta. „Tuli viimane trahv 750 eurot, aga see, et load ära võeti, jäi neil kuidagi mainimata,“ ütles ta.

Juhilubade peatamine oli mehe jaoks siiski mõtlemapanev tegur. Pärast kuue aasta pikkust trahvide maksmist ja siis viimaks lubadest ilma jäämist, otsustas ta minna kohustust täitma asendusteenistusse. Asendusteenistus on alternatiiv kohustuslikule ajateenistusele, mis on mõeldud kutsealustele, kes usulistel või moraalsetel põhjustel ei soovi relvateenistuses osaleda. Peamiselt hõlmab asendusteenistus ühiskondlikult kasulikke töid tsiviilasutustes nagu päästeasutused ja haiglad.

Rokk rääkis, et juhtimisõiguse peatamine mõjutusvahendina on väga tulemuslik ning enamasti on see ainuke viis, kuidas noormehed oma kohustust täitma tulevad.

Kaks aastat tagasi ajateenistuse läbinud Toomas Kangro sõnul on lubade peatamine hea lahendus. Ta kõrvutab seda ka 1000 euro suuruse toetusega, mida maksab kaitsevägi ajateenijatele, kes on omandanud B-kategooria juhtimisõiguse. Kangro ütles, et sellisel juhul on teenistusse minemine palju tulusam, kui mitte minemine. „Ei jää lubadest ilma ja saab ka kulutatud raha tagasi – see võiks mõtlema panna,“ rääkis ta.

Kommentaarid