Üheksa paralleeliga Tartu gümnaasium seisab silmitsi õpetajate ületundide ja ruumipuudusega

Tartu Kristjan Jaak Petersoni gümnaasiumis lõpetas tänavu kevadel keskkooliastme seitse paralleeli, kuid uuel õppeaastal lisandus kaks klassikomplekti, mis on kaasa toonud ruumipuuduse ja kasvatanud õpetajate töökoormust.

Petersoni gümnaasiumis alustas septembrist kooliteed üheksa paralleelitäit kümnendikke ehk 324 uut õpilast. Direktor Merike Kaste sõnul on klasside lisandumise põhjuseks Tartu linna poolt tulnud suunis luua vastav arv õppekohti.

Kaste tõdes, et olenemata koolimaja suurusest on ruumipuudus probleem. „Kõik aulad ja saalid kasutame võimalusel ära, sest uut koolimaja kõrvale ju ehitada ei saa,” rääkis koolijuht. Kuid ka sellest jääb väheks: Kaste sõnul viiakse osa tunde läbi teistes hoonetes, näiteks tervishoiu kõrgkoolis ja kunstikoolis.

Lisaklasside tõttu on keerulisemaks muutunud ka tunniplaani koostamine. Petersoni gümnaasiumis saavad õpilased endale ise nädalakava valida, mis muudab olukorra eriti segaseks. „Tunniplaanide tegemisel tuleb erinevate majade vahel paigutada sadakond õpperühma, kuid gümnaasiumi hoonesse ei mahu kõik ära,” selgitas Kaste.

Õpetajate töökoormus on samuti kasvanud. Direktor märkis, et praktiliselt kõik pedagoogid töötavad sel õppeaastal ülekoormusega. See tähendab, et õpetajad viivad läbi rohkem tunde kui nominaalne 21 kontakttundi nädalas. Kaste sõnul jääb paljude pedagoogide koormus vahemikku 24–29 tundi.

Ajalooõpetaja Urmas Presidski on üks neist, kes ületunde teeb. Teda motiveerib asjaolu, et lisatöö eest makstakse kõrgemat tasu. „21 tehtud töötunni eest saab kätte õpetajate alampalga, aga mina ei ela sellest ära,” tõdes Presidski. Kogenud pedagoog lisas, et tema pikaaegne staaž aitab tal suure koormusega paremini toime tulla. Samas märkis Presidski, et nooremad õpetajad peavad tundideks tegema rohkem ettevalmistusi, mis suurendab nende töökoormust.

Kool püüdis kahe õppeaasta vahel õpetajaid juurde palgata, kuid kõiki vajalikke kohti täita ei õnnestunud. „Eesti keele õpetaja vahetas juulikuus elukohta, mistõttu ei leidnud me talle enam augustikuus asendust,” meenutas Kaste.

Suurenenud koolipere arvu tajuvad ka õpilased. 11. klassi astunud Karmen Anete Kipso sõnul on mitmed õpetajad muutunud karmimaks ja nõudlikumaks, mida ta seostab just paralleelide kasvust tingitud lisakoormusega. Veel on Kipso täheldanud, et tänavu on pikenenud ka koolisöökla järjekorrad. Kuna söögivahetund kestab vaid 20 minutit, ei jõua ta pikema ooteaja tõttu alati toidukorda lõpetada ega mõnikord ka kohe istekohta leida.

Petersoni gümnaasiumi jaoks ei pruugi suur koolipere olla pelgalt ajutine nähtus, sest Tartus on gümnaasiumikohti viimastel aastatel olnud vähem kui soovijaid. Seetõttu võib paralleelide rohkus jääda kooli igapäevaelu pikaks ajaks mõjutama.

Kommentaarid