Eesti linnadesse paigaldatud nutikad ülekäigurajad aitavad liiklust ohutumaks muuta, kuid tekitavad küsimusi andmete läbipaistvuse ja inimeste liigse usalduse kohta tehnoloogia vastu.
Tartu ülikooli ühiskonnateaduste instituudi kriitiliste andmeuuringute lektor Maris Männiste rääkis oma ettekandes „Kui tehnoloogia lubab, aga inimene kahtleb“, et nutikad ülekäigurajad on osa ideest, et tehnoloogilised lahendused pakuvad vastuseid keerukatele sotsiaalsetele probleemidele. Nutikad ülekäigurajad kasutavad sensoreid sõidukite ja jalakäijate liikumise jälgimiseks ning võimaliku ohu eest hoiatamiseks.
Männiste sõnul märgatakse nutikad ülekäiguradasid tihti alles siis, kui see ei tööta ootuspäraselt. „Kui ühel päeval kõik hoiatustuled vilguvad õigel ajal ja järgmisel mitte, tekib segadus nii jalakäijates kui autojuhtides,“ selgitas ta.
Kuigi nutikad lahendused suurendavad liiklusohutust, tekkis uurimuses osalejate seas kahtlus, kas inimesed annavad liigset vastutust tehnoloogiale. „Oli neid, kes kardavad, et harjume signaalide ja süsteemidega nii ära, et ei jälgi enam ise liiklust,“ nentis Männiste.
Samuti kogutakse nutikate ülekäiguradadega andmeid liiklusvoogude kohta, kuid need jäävad peamiselt eraettevõtete serveritesse. „Omavalitsused võivad küll infot saada, kuid sõltuvus teenusepakkujast jääb,“ ütles Männiste. Ta sõnul ei seisne küsimus ainult tehnikas, vaid ka läbipaistvuses ja kogukondlikus kokkuleppes. „Kui me ei tea, milliseid andmeid kogutakse ja miks, tekib usaldamatus,“ lisas ta.
Bercman Technologiesi turundus- ja kommunikatsioonijuht Marika Kurim lausus, et nende süsteem keskendub eelkõige autojuhtide tähelepanu tõstmisele. Ettevõte paigaldab liiklusmärkide külge sensore, mis tuvastavad jalakäija ja süütavad postidel vilkuvad oranžid ohutuled, mis aitavad jalakäijaid märgata ka pimedal ja lumisel ajal.
Kurimi sõnul ei isikusta süsteemi radarid, andurid ega kaamerad ülekäiguradadel ja sõiduteel tuvastatavaid objekte. Kogutavad andmed on reaalajas jälgitavad ning sisaldavad jalakäijate ja sõidukite arvu ülekäiguraja piirkonnas mõlemal suunal, sõidukite klassi, sõidukite keskmist kiirust ülekäigurajal ning teetemperatuuri. Need andmed on ülekäiguraja haldajale nähtavad Bercmani kliendihaldusportaalis ning ligipääs neile on piiratud ainult ettevõtte poolt autoriseeritud kasutajatele.
Ettevõte e-Pavement keskendub peamiselt jalakäijate hoiatamisele. Nende firma loob ja paigaldab teekattesse valgusfoori värvides valgustid köidavad tähelepanu ka telefoni kasutades, aidates turvaliselt tee ületada. „Meie süsteemi puhul on peamine probleem olnud mitte e-kivid ise, vaid nendevahelised elektriühendused, sest soolase vee ja alalisvoolu kokkupuutel tekib elektrokeemiline korrosioon,“ ütles e-Pavementi juhatuse liige Allan Lahi.

- Kommenteerimiseks Logi sisse
Kommentaarid