Ajapuudus pidurdab ajakirjanikel uute tehnoloogiatega tutvumist

Image
Pilt on illustratiivne

Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni bakalaureuseõppekava vilistlane Karmen Kikas uuris enda lõputöös, kuidas Eesti ajakirjanikud kasutavad tehisintellekti tööriistu ning mis põhjustel nad seda kasutavad või ei kasuta. Kikas tõi töö valimi juures välja, et mõni ajakirjanik ei olnud nõus uuringus osalema ajapuuduse tõttu. “Ajakirjanik töötab terve päeva nagu orav rattas ning tal lihtsalt ei ole aega tutvuda tehisintellekti programmidega, seega jääb nende oskuste omandamine ajakirjaniku isikliku huvi tasemele,” rääkis Kikas.

Paar ajakirjanikku väljendasid uuringus hirmu, et tehisintellekt võtab neilt töö. Kikas arvas, et tehisintellekt ajakirjanikelt tööd ära ei võta. “Need ajakirjanikud, kes ei ole nõus tehisintellekti kasutama, võivad oma tööst ilma jääda. Paratamatult võib kümne aasta pärast tekkida olukord, kus ajakirjanik ei saa ilma tehisintellektita oma tööd teha,” rääkis ta.

Ühe lahendusena võiks ajakirjanikele tehisintellekti tutvustada ülikoolis. “Võib-olla oleks targem alustada maast madalast ja näidata tudengitele, mis võimalused tehisintellektiga kaasnevad, kuidas seda kasutada ja kanda need oskused edasi tööpraktikasse,” ütles Kikas.

Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni eriala programmijuht Brit Laak selgitas, et tehisintellekti tutvustamiseks on vaja põhjalikku lähenemist. “Meil on instituudist väljaspool olev tehisintellekti töörühm, kes mõtlevad, kuidas ja mis kujul võiks tehisintellekti õpetada süsteemselt,” rääkis ta.

Laak ütles, et töörühma mõte ei ole ainult tehisintellekti tutvustamine, vaid ka vastavate regulatsioonide loomine. “Mängureeglid on vaja paika panna, kui kasutada ülesannetes tehisintellekti, siis peab saama seda mõõta ja hinnata,” ütles ta.

Tallinna Ülikooli meediapoliitika dotsent Andres Jõesaar rääkis, et ülikoolis on mõeldud ajakirjanduserialal tehisintellekti kursuse loomisele. Kuid praegu on see idee maha maetud. “Arutasime seda küll, aga tehisintellekti maailm muutub kiiresti, kuid õppejõud proovivad seda oma ainetesse põimida,” ütles ta.

Jõesaar lisas, et tehisintellektiga seotud ohtudest tudengitele siiski räägitakse. “Üritame näidata, mida tehisintellekti lahenduste kasutamine ajakirjanikule võib tähendada. Kui lasta teha tehisintellektil kokkuvõte, siis tuleb see pärast hoolikalt üle käia,” rääkis ta.

Sildid

Kommentaarid