Eesti juturobot pistab rinda kasutajate kõrgete ootustega

inimene vestlemas juturobotiga

Eesti riigiasutused kasutavad kodanike küsimustele vastamiseks Eestis arendatud juturobotit Bürokratt, mis edastab kontrollitud infot, kuid kasutajad on selle võimekuses pettunud, sest üleilmne keelemudel Chat GPT on nende ootused üles kruvinud.

“Inimesed pettuvad, sest Bürokratt suudab vastata vaid küsimustele, mille osas seda on treenitud,” sõnas Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi kriitiliste andmeuuringute lektor Maris Männiste Tartu Ülikooli teaduskonverentsil. Ta selgitas, et kui kodanikud hakkavad Bürokratiga suhtlema, eeldavad nad, et nii nagu Chat GPT, suudab juturobot öelda, kui pikk vahemaa on punktist A punkti B. Männiste lisas, et Eesti juturobotite võrgustiku eesmärk on vastata inimeste küsimustele ööpäev läbi ning Bürokratiga on liitunud asutused nagu politsei- ja piirivalveamet ning statistikaamet.

Riigi infosüsteemi ameti (RIA) tehisintellekti ja innovatsiooni talitusejuhataja Markko Liutkevičius, kes tegeleb Bürokrati arendamisega, kirjeldas, et lihtinimesel on raske mõista, miks riigiasutused ei saa nii lihtsalt Chat GPT taolisi tehnoloogiaid rakendada. “Riigisektoris ei saa inimestele valetada ega umbluud ajada, nagu seda teeb Chat GPT” lausus Liutkevičius.

Tarkvaraettevõtte Flowit partner Juhan-Madis Pukk selgitas, et Chat GPT on suur keelemudel, Eesti juturobot aga väike keelemudel ning seetõttu on neil meeletu kvaliteedierinevus. “Chat GPT võtab andmeid internetist, kus on väga palju vägivalda ja uhhuu-teaduseid,” lausus Pukk. “See tekstirobot võib anda soovituse, et pesumasina puhastamiseks tuleb sinna panna kloori ja äädikat, kuid see on tervisele laastav.”

Lektor Männiste selgitas, et RIA treenib juturobotit Bürokratt kohalike andmetega, mille riigiasutuste töötajad on kogunud nende asutuste info- ja meilivahetusest kasutajatega. Männiste sõnul on sellised andmed usaldusväärsed ning vähem kallutatud.

Flowiti partner Pukk kirjeldas, et Chat GPT ei tohiks olla musternäide kontrollitud info saamisest ning keelemudelit kasutades peaksid inimesed alati eeldama, et Chat GPT luiskab. “See on aga nagu lastele hambapesust rääkimine, mida peab kordama, sest see on igikestev protsess,” lausus ta.

RIA talitusejuhataja Liutkevičius sõnas, et Eesti juturoboti arendamine on aeganõudev ning inimesed ei tohiks seda võrrelda Chat GPT-ga. “Ükski teine keelemudel ei oska eesti keelt sama hästi kui tasuline Chat GPT, kuid me kasutaks hea meelega midagi, mis oleks meie enda kontrolli all,” ütles Liutkevičius.

Sildid

Kommentaarid