Faktikontroll: Bussijuhti võib oodata reegleid rikkuva reisija tõttu kopsakas rahatrahv, kuid siiski mitte 1200 eurot

Image
Postitus

Redditi kasutaja ulks360 selgitas postituses, et ta läks maanteel sõitva bussi etteotsa, juhi juurde umbes sada meetrit enne oma peatust. Eesmärk oli see, et ta peatust maha ei magaks. Ta seisis väidetavalt 90 kilomeetrit tunnis liikuvas bussis alla minuti. Bussijuht ütles talle aga, et bussis seismise eest saab nii sõitja kui ka bussijuht 1200 eurot trahvi. “Ta (bussijuht – toim.) hakkas mind siis süüdistama, et ma üritan varem maha saada, kuigi ma midagi ei öelnud. Ütles veel, et kui ma järgmine kord nii vara ette lähen, siis sõidab mu peatusest mööda,” kirjutas ulks360. 

Bussis peab istuma ettenähtud kohtadel ja sõidu ajal olema turvavöö kinnitatud 

Sõitjate bussiliiniveo, bussijuhuveo, taksoveo ja pagasiveo üldeeskirja paragrahv 2 järgi tohib sõitjatevedu korraldada sõidukiga, mis vastab kehtivatele nõuetele. Sama paragrahvi põhjal võib sõidukis vedada sõitjaid ainult valmistaja poolt ettenähtud kohtadel ja viisil. 

Bussijuhtide ühingu esindaja Evald Lass rääkis, et kui buss on ülerahvastatud ja seal on seisvaid reisijaid, saab bussijuht trahvi ning võib oma töö kaotada. Ta selgitas, et juhul kui politsei tuvastab rikkumise, pannakse buss tee äärde seisma ning nõutakse üleliigsete reisijate väljumist. Mahatulnud reisijaid peavad ootama järgmist bussi. 

Seega ei tohi kaugliini bussides sõidu ajal vahekäigus seista ega istuda. Reisijal on kohustus sõidu jooksul olla turvavööga kinni. Näiteks bussisõite korraldava ettevõtte Lux Expressi reisijate- ja pagasiveo eeskirjas on kirjas, et turvavöödega bussis peavad reisijatel olema vööd sõidu ajal kinnitatud. Sama eeskirja kohaselt on sõidu ajal keelatud salongis asjatult ringi liikuda ja vahekäigus seista. Liiklusseaduse paragrahvi 239 järgi saab turvavöö kinnitamata jätnud sõitja kuni 200 eurot trahvi, korduvalt eksinud sõitja saab topeltulatuses trahvi ehk summa võib ulatuda kuni 400 euroni. 

Erandid 

Liiklusseaduse paragrahvi 30 järgi võib sõitja turvavöö lahti teha näiteks siis, kui ta on oma peatusest saja meetri kaugusel. Saja meetri läbimiseks läheb aga 90 kilomeetrit tunnis sõitval bussil aega neli sekundit, seega ei pea Redditi postitaja väide paika. Ta ei tõusnud 100 meetrit enne oma peatust, vaid siiski varem. 

Bussijuhtide ühingu esindaja Lassi sõnul võib bussis tõusta näiteks ka siis, kui reisijal on halb enesetunne. Sel juhul peab ta bussijuhti sellest teavitama. 

Kui reisija aga bussis seisab, siis on bussijuhil kohustus kiirust langetada. Liiklusseaduse paragrahvi 15 järgi peab seisvate reisijatega buss sõitma 60 kilomeetrit tunnis. 

Faktid

  1. Bussis peab istuma ettenähtud kohtadel ja olema turvavööga kinnitatud. 
  2. Bussijuht on kohustatud sõitma kiirusega 60 kilomeetrit tunnis, kui bussis on seisvaid reisijaid. 
  3. Lassi sõnul peab reisija kiiremini liikuvas bussis teavitama bussijuhti mikrofoni teel, kui ta liigub bussis ringi. 
  4. Kui reisija paneb bussijuhi olukorda, kus ta peab rikkuma liiklusreegleid, ei tohi bussijuht sõitu jätkata. Bussijuhi saab võtta ka vastutusele liiklusseaduse paragrahvi 33 lõige 11 punkt 4 alusel, mis keelab bussijuhil sõidutada sõitjat, kes ei kasuta turvavarustust. 
  5. Liiklusseaduse järgi karistatakse sõitja seismise eest bussijuhti. Seega ei pea paika väide, et rahatrahvi ohvriks langeb ka reisija. 
  6. Ei pea paika väide, et trahvi suurus on 1200 eurot. Liiklusseaduse paragrahvi 238 alusel karistatakse bussijuhti 100 trahviühikuga ehk 400-eurose trahviga.

Kommentaarid