Viimastel aastatel on kaasava eelarve konkursil tõusmas uus trend: võidab see, kes end kõige paremini reklaamida oskab. Nii on tekkinud olukord, kus turundusjuhita projektidel on raske esikolmikusse pääseda.
Tänavu võitsid Tartu kaasava eelarve konkursi Veeriku kool, kellele rajatakse hoovi uus liikumisala ning jalgpalliklubi Welco, kes saab oma Raadi jalgpalliplatsile nüüd juurde tribüünihoone. Võitmiseks reklaamisid mõlemad projektid end agaralt. Welco eest kostis ansambel 5Miinust, lisaks tegid nad koostööd restoranidega. Veeriku kool lõi võitmiseks 350 liikmega Facebooki rühma, kleepis linnaosas reklaamplakateid ning kaasas juutuuberi Henri Karpovi ehk Hensugusta.
Projektidel, kel turundusjuhti võtta ei olnud, pidid leppima pingereas madalamate kohtadega. Üks selline projekt oli 17. kohale jäänud Shaté tantsukooli juhataja Krõõt Kiviste esitatud idee ujuvast lavast Emajõel. Kiviste sõnul tulnuks neil võitmiseks vähemalt üks inimene juurde palgata, kes oleks tegelenud ainult süsteemse turundusega. “Ilma turundusjuhita ei tee midagi,” sõnas ta.
Sarnaselt Kiviste esitatud projektiga, läks viletsalt ka Andrus Rehemaa esitatud ideel, milleks oli säästva remondi maja avamine Karlovas. “Eks algusest peale nii olnud, et esitajate võimalused on väga erinevad. Meil suurt rahalist panust projekti panna ei olnud,” rääkis Rehemaa. Tema idee jäi konkursil eelviimaseks.
Veeriku kooli õueala parandamise idee üks esitajaid Auli Solo ei varjanud, et neil aitas võita just õige teavitus- ja turundustöö. “Kindlasti me ei oleks võitnud, kui poleks teavitustööd teinud,” rääkis ta. Solo sõnul reklaamisid nad projekti linnaosa elanike ja kooli lapsevanemate seas. Juutuuberi Henri Karpovi said nad kampa seetõttu, et koolis töötab tema ema. Jalgpalliklubi Welco tegevjuhi Edgar Lehe sõnul oli neil kampaania eelarve nullilähedane ning võita aitas suur tutvusringkond, kuhu kuulub ka 5Miinust.
Ujuva lava idee esitaja Krõõt Kiviste arvates võiks projektide võrdsustamise lahendus olla nende kaheks jagamine. Tema sõnul võiks olla suurprojektid ja väikeprojektid. “Nii hoiame ära selle, et inimesed ei hakka ideed esitamagi, sest nagunii koolid võidavad,” rääkis ta. Karlova säästva remondi maja projekti esitaja Andrus Rehemaa nägi lahendusena ühtset turundusplatvormi.
Tartu kaasava eelarve juhi Lilian Lukka sõnul jälgisid nad hääletusele eelnenud turunduskampaaniad ning üle piiri sel aastal keegi ei läinud. Ta ei osanud öelda, kas linn edaspidi konkursil projektide reklaamimist kuidagi ka piirama hakkab.
Kaasava eelarve võitnud projektid ehitatakse tuleva aasta jooksul 200 000 euro eest.
Kommentaarid