Õpetajate läbipõlemine on Eestis kasvav probleem, sellele viitavad nii Tartu Ülikooli uuring kui ka õpetajate liidu esindajate kogemused.
Kelli Pilveti bakalaureusetöö “Õpetajate subjektiivne heaolu ja kasvu võimalused Clanbeat’i seireuuringus osalenud õpetajate vaates” valmimisel selgus, et Eesti õpetajate heaolu tase on keskmine.
Pilveti uurimistöö käigus selgus, et 70 protsenti uuringus osalenud õpetajatest leidsid, et koolisiseselt toetavad nende heaolu hoolivad kolleegid. Selle kõrval olid kõrge heaolu tagamise protsendiga ka ühisüritused kolleegidega ning soovitused heaolu eest hoolitsemiseks. Kolm kõige suuremat heaolu toetavat lisategurit kooliväliselt olid puhkus ja tasakaal, tervis ja enesehoolitsus ning pere ja lähedased. Pilvet mainis Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi teaduskonverentsil 3. oktoobril enda bakalaureusetöö ettekandes, et tema jaoks oli üllatav, et pere ja lähedased oli õpetajate jaoks olulisuselt alles kolmandal kohal. Ta oleks arvanud, et see on kõrgemal kohal. Selgus ka, et noored õpetajad (kuni 39-aastased) vajavad heaolu tagamiseks rohkem soovitusi. Seda, mis soovitusi nad saavad, töö käigus välja ei tulnud.
Pilvet kontakteerus töö valmistamisel ka õpetajatega, kes jäid anonüümseks. Anonüümsete allikate sõnul on üks viis, kuidas õpetajad läbipõlemist väldivad, lisakohustustest keeldumine. Pilvet ütles ettekande lõpus, et koolide juhtkonnad võiksid otsida viise, kuidas õpetajate administratiivset tööd vähendada ja teha nii, et õpetajad tegeleksid ainult õpetamisega.
Eesti õpetajate liidu juhatuse liikme Margit Timakovi sõnul on õpetajate läbipõlemine Eestis kasvav probleem, millega tuleb tegeleda. Tema sõnul põlevad rohkem läbi alustavaid õpetajad. Alustava õpetaja vanus on Timakovi sõnul aastatega kasvanud ning praegu on see umbes kolmkümmend. Timakov lisas, et ka kogenum õpetaja võib läbi põleda kui tal on liiga suur töökoormus. Tema sõnul on Eesti õpetajatel ka liiga suur töökoormus.
Esimesest septembrist hakkasid Eestis kehtima uued õpetaja kutsestandardid. Timakovi sõnul panustas Eesti õpetajate liit sellesse, et nendes oleks suurema osakaaluga esindatud heaolu. See ka toimis, sest praegu on esimene neljast kutsestandardi kompetentsist enesehoiu ja professionaalsuse tagamine. Timakovi sõnul ei saa õpetaja õpetada, kui ta heaolu pole tagatud.
Kolm aastat õpetajaametit pidanud Reimo Arba sõnul on kolleegidel tähtis osa läbipõlemise vältimises. Arba õpetab Annelinna gümnaasiumis loodusaineid ning tema sõnul tegeleb kooli juhtkond palju õpetajate koormuse vähendamisega. Arba läks esialgu tööle Noored Kooli programmiga. See on arenguprogramm, mis viib koolidesse motiveeritud inimese erinevatest eluvaldkondadest. Tema sõnul oli ta esimesed kaks aastat läbipõlemise äärel, kuid teda aitas Noored Kooli programmi tugi. Praegu on Arba enda töökoormusega rahul.
Kommentaarid