Tartu kehtivad Kesklinnas ja Vaksalis tasulised parkimispiirkonnad. Seal maksustatakse ajaliselt kõiki parkivaid mootorsõidukeid, sh mootorrattaid, kui tasuta parkimisaeg on otsa saanud.
Teistes suuremates linnades, nagu Pärnus ja Tallinnas, kehtib sarnane süsteem, kuid seal on kaherattalistele mootorratastele tehtud erand – neid saab tasulisel linna parkimisalal parkida aasta-ja ööpäevaringselt tasuta.
Tartu linn on otsustanud teistmoodi ning on loonud ainult kesklinna piirkonda neli parkimisala, kus saab mootorratast parkida tasuta. Need on alad Ülikooli tänaval (Vallikraavi tänava nurgal), Uueturu, Magistri ja Uppsala tänaval. Mujal linnas maksavad sama palju kui autojuhidki ehk parkimise eest tuleb tasuda võrdväärset hinda.
“Mingisugune talupoja mõistus peaks ikkagi olema, et tsikkel võtab linnaruumis vähem ruumi,” ütles pikaaegne autokooli Motohunt sõiduõpetaja Raino Verliin, “Ühe autokoha peale on võimalik parkida kolm-neli tsiklit. Sellega võiks arvestada.” Lisaks mainis Verliin, et olukord ei ole loogiline ning peaks muutuma, sest normaalseid kohti mootorratta parkimiseks linnas ei ole.
Tartu linna kodulehel on kirjas, et linnaeelarves moodustavad kohalikud maksud (sh parkimistasud) alla ühe protsendi linna tuludest. Seega ei saa potentsiaalne saamatajääv parkimistulu mootorratastelt olla määrav.
Tartu linna linnamajanduse osakonna liikluskorralduse spetsialist Urmas Kõrgvee selgitab olukorda nii: “Tegemist on seaduse järgi mootorsõidukiga, mis on liiklusregistris registreeritud ja millel on numbrimärk, mistõttu ei näe ma põhjust, miks mootorratas peaks parkimistasu maksmata jätma. Nii palju on linn vastu tulnud, et on loonud teatud kohad, kus on võimaldatud A-kategooria mootorrattaid tasuta parkida.”
Abilinnapea Raimond Tamm on samal seisukohal Kõrgveega, kuid mainis lisaks, et antud teemat ei ole varem tõstatatud. “Tekib küsimus, miks seda erandit mootorratastele vaja oleks,” sõnas Tamm. Küll aga on ta seisukohal, et tegemist on poliitilise teemaga, kuid senimaani ei ole probleem olnud aktuaalne.
Tartu linn on võtnud suuna, millega eristutakse ülejäänutest suurematest Eesti linnadest. Eestis ei sõideta mootorratastega aastaringselt ega võta mootorratas sama palju ruumi kui auto, ometi ei soovi Tartu teha samaväärset soodustust mootorratastele, nagu seda on teinud Tallinn ja Pärnu. Aja jooksul pole ka teemat tõstatatud, mis oleks linna poliitilisi võime pannud arutlema võimaliku erandi loomise suunas. Kuna tegemist on siiski linnavolikogu tehtud otsusega, siis järelikult pooldab suurem osa Tartu elanikest sellist lähenemist parkimiskorrale.
Kommentaarid