Avaleht Sisukaart Liigu põhisisu juurde

Hitihoiatus: miks noored kasutavad BeReali?

Karoliina Kruusmaa | Fotod: Karoliina Kruusmaa, Online Optimism

BeReal. Foto: Online Optimism
BeReal. Foto: Online Optimism

Noorte seltskonnas viibides võib üha sagedamini kuulda hüüatust “teeme biiriili!”. Sellele järgneb kamba mobiliseerumine kiireks fotosessiooniks, mis saab aga läbi kiiremini, kui see jõudis alata.

2019. aastal loodud äpp nimega BeReal on kogunud sotsiaalmeedia maastikul viimase aastaga kiiresti populaarsust. Möödunud aastal tõusis rakenduste allalaadimine rohkem kui 300%, küündides 73 miljoni kasutajani. BeReal, nagu selle nimigi ütleb, on sõnastanud rakenduse peamise väärtusena autentsuse, nihutades sotsiaalmeedias jagatavate hetkede fookuse igapäevaelulistele tegevustele. Rakenduse kogu tuum peitub selles, et kasutajad jagaksid kord päevas juhuslikul hetkel endast ja end ümbritsevast ühe foto. Kahe minuti jooksul peale äpi saadetud ⚠️ teavitust ⚠️ tuleb teha üheaegselt pilt telefoni esi- ja tagukaameraga.

See paneb küsima: kas BeReal tõuseb järgmiseks ülipopiks sotsiaalmeedia platvormiks, kõigutades näiteks Instagrami ja TikToki positsiooni? Oskamata tulevikku ennustada, hakkasime kaastudengitega hoopis uurima, miks ja kuidas noored kasutavad BeReali.

BeReali saab postitada korra päevas pärast juhuslikul ajal tulnud teavitust.

BeReali saab postitada korra päevas pärast juhuslikul ajal tulnud teavitust. Foto: erakogu

Uudishimu sõprade argielu vastu

Ühe selge erisusena võrreldes teiste platvormidega on BeReal intiimsem – üldjuhul valivad rakenduse kasutajad hoolikalt oma sõbralisti, kellega ollakse valmis jagama igapäevaelust “ilustamata” hetki. Huvitav on ka see, et suur osa BeReali populaarsusest on tulnud n-ö suust-suhu turunduse kaudu. Meie läbiviidud intervjuude käigus jagas mitu BeReali kasutajat, et nad liitusid sellega, kuna mõni nende sõber juba kasutas rakendust.

Uudishimu oma sõprade tegemiste vastu näib olevat üks peamisi motivaatoreid BeReali kasutamiseks. Kui muudel sotsiaalmeediaplatvormidel piisab teiste postituste nägemiseks lihtsalt nende jälgimisest, siis BeRealis tuleb sõprade fotode nägemiseks ka ise pidevalt postitada. Juba jagatud fotod kaovad teiste jaoks järgmisel päeval. Uudishimu toidavad ka telefoni tulevad teavitused, mis annavad märku, kui mõni sõber on oma pildi postitanud.

Sõprade fotode nägemiseks peab esmalt ise postitama.

Sõprade fotode nägemiseks peab esmalt ise postitama. Foto: erakogu
“See ongi asja mõte. Mõnikord ma postitan lihtsalt sellepärast, et näha teiste fotosid, kuigi tegelikult mul ei ole parasjagu midagi huvitavat oma sõpradega jagada.” BeReali kasutaja (26-aastane naine)

BeReali populaarsuse põhjus võib peituda ka selles, et inimesed on väsinud sotsiaalmeedia platvormidest, mis on üleküllastunud mõjuisikutest, kes maalivad oma elust perfektse pildi, pakkudes seejuures lihtsalt brändidele reklaamiplatvormi. BeReal kasutab seda argumenti isegi oma turundussõnumina: "If you want to become an influencer you can stay on TikTok and Instagram.” Kuigi üha enam sisuloojaid rõhutab oma autentsust, tuleb tõdeda, et sisuliselt on see lihtsalt edukalt kalibreeritud eneseesitlus, mis mõjub võimalikult loomulikuna. Z-generatsioon on strateegilise eneseesitlusega sotsiaalmeedias sisuliselt kogu oma teadliku elu kokkupuutunud, mistõttu nende jaoks see võrdubki autentsusega.

Kuigi BeReal innustab kasutajat postitama kindlal ajal olenemata asukohast või käsilolevast tegevusest, saab klõpsu teha ka hiljem. Sel juhul jääb hilinemisest märk maha. Noorte BeReali kasutamispraktikaid uurides selgus, et võimalusel püütakse etteantud ajast kinnipidada, kuid mõningal juhul siiski postitamise hetke valitakse. Üks intervjueeritud noormees sõnastas tabavalt, et rakenduse mõte kaob ära, kui postitamise hetke liigselt valitakse.

“Kui tean, et hakkan hiljem midagi põnevat tegema, siis teen hiljem, kui ei, siis kohe kui [teavitust] märkan. Muidu on see võibolla igav, kui ma pidevalt seina või lage pildistan.” – BeReali kasutaja (15–aastane neiu)

BeReal kui ajasääst

Kuna suur osa Z-generatsiooni igapäevaelust möödub nutiseadme seltsis, on värskendav näha rakendust, mis ei püüa iga hinna eest kasutajat maksimaalset kaua oma platvormil hoida, nagu Instagram või TikTok. Mitmed noored, kellega vestlesime, leidsid, et BeReal hoiab aega kokku, sest oma foto peab tegema vaid korra päevas ning teiste postituste läbivaatamiseks ei kulu meeletult aega.

Mõeldes meid ümbritsevale maailmale, kus viimastel aastatel oleme liikunud ühest õudsast kriisist teise veel hullemasse, ning sellele, milline meeletu kära valitseb kõige selle ümber sotsiaalmeedias, siis võibolla ongi vahelduseks päris tore jagada enda tavalist argipäeva ja saada osa lähedaste omast. Isegi siis, kui see on igav. Nende väikeste hetkede üle arutame ju sageli ka silmast-silma vestlustes: näiteks mida keegi õhtuks sõi või missuguses trennis käis.

* Enne kasutamist loe kindlasti BeReali kasutustingimuste ja turvalisuse kohta, et olla teadlik võimalikest riskidest.

Huvitavat statistikat BeReali kohta

Huvitavat statistikat BeReali kohta. Foto: erakogu