Tehisaru laialdane kasutuselevõtt on muutnud noored laisaks. Õpilaste väitel pöörduvad nad kirjutamise jaoks ideede saamiseks või koguni täielikult teksti nende eest valmis kirjutamiseks ChatGPT poole.
Noored on internetis kurtnud, et juturobot, millelt saab alati kõike küsida ja mis võib sulle pika teksti kirjutada vaid sekunditega, on toonud neile suures pildis rohkem kahju kui kasu. Paljud tudengid ei viitsi enam ise pikki tekste nullist kirjutama hakata ning suunduvad esimese asjana tehisintellekti poole. Seejärel võtavad õpilased roboti poolt loodud teksti ning hakkavad seda muutma, et töö näeks välja õpilase enda kirjutatud.
Tartu ülikooli lektor ja meediapädevuse spetsialist Gretel Juhansoo ütles, et vahendeid tehisaru loodud teksti tuvastamiseks ei ole olemas. Küll aga on roboti valmistatud tekstides alati kindel stiil, mille põhjal saab kahtlustada, et tegu pole tudengi enda kirjutatuga. Juhansoo sõnul on tehisintellektile iseloomulik koostada pikki loetelusid ning tihtipeale on roboti kirjutatul sõnakasutus, mis ei ole tavainimese loodud tekstile loomulik.
“Iga kümne tudengi tööst seitsmel märkasin enamasti ChatGPT-le iseloomulikke jooni,” tunnistas Juhansoo.
Juhansoo selgitas, et andes tehisintellektile ülesandeks luua pikkadest tekstidest või inimese enda segastest mõtetest kokkuvõtteid, mis oleksid selged, kaotame tegelikult väga olulisi oskuseid. “Just need kõige igavamad ja tüütumad ülesanded kõige vajalikumad, et me jääksime ikkagi inimesteks,” ütles Juhansoo.
Tartu ülikooli sotsioloogia professor Veronika Kalmus ja meediasotsioloogia teadur Signe Opermann viisid läbi uuringu koostöös rahvusvahelise teadlaste võrgustikuga EU Kids Online, et teada saada noorte tehisaru kasutamise eesmärkidest. Tulemustest ilmnes, et kõige rohkem kasutati ChatGPT-d koolitööde või teiste tekstide kirjutamiseks.
Noorte sõnul on tehisintellekti kasutamine hea viis, kuidas aega kokku hoida ja lasta sellel peaaegu kõik ülesanded sinu eest ära teha. Uuringus küsitletud noored tunnistasid, et tehisaru kasutamine on saanud inimeste eludes oluliseks osaks ning selle kadumine muudaks igapäevased toimetused keeruliseks.
Tallinna ülikooli tudeng Roberta tõdes, et kasutab roboti abi pea iga kodutöö tegemisel. Teksti kirjutamisel võtab Roberta tehisintellekti loodud algse teksti ning seejärel asub seda enda meele järgi muutma. Kui töö on inimesele omasesse stiili muudetud, laseb tudeng sellele veel omakorda robotil parandusi teha ning seejärel esitab töö õppejõule. Tagasiside õppejõududelt on alati olnud positiivne ning probleeme pole Roberta sõnul siiani tekkinud.
Teine Tallinna ülikooli tudeng Ann väitis seevastu, et on hakanud tehisaru kasutamist õppetöös teadlikult piirama. Noore tudengi hinnangul oli ChatGPT kasutamisest tingitud laiskust lõpuks tunda ning ta ei olnud rahul sellega, kui laisaks kiire roboti abi teda muutis ja kuidas see ta isiklikku arengut peatas.
- Kommenteerimiseks Logi sisse
Kommentaarid