Tallinna tehnikaülikoolis arendatakse välja autonoomseid transpordiroboteid, mis hakkavad peagi Põhja-Eesti regionaalhaiglas ringi sõitma. Robotid aitavad arstidel kaupa vedada ning vähendavad personali liikumist haigla osakondade vahel.
Transpordirobotite kasutamise mõte tuli Põhja-Eesti regionaalhaiglal (PERH) pärast kevadist Covid-19 nakkuslainet. PERH-i infrastruktuuri tehnilise toe talituse projektijuhi Revo Pauki sõnul aitab transpordirobot vähendada personali liikumist nakkusliku osakonna ja teiste sektsioonide vahel. “Personali liikumine Covid-19 osakonda eeldas alati kaitseriietuse ja vahendite vahetust, mida tuleb ratsionaalselt kasutada ka siis, kui nende tagavara on piisav. Seega oli idee transpordirobotit kasutada meditsiinitarvikute transpordiks haigla kesklaost või apteegist Covid-19 osakonda,” rääkis Pauk. PERH kaasas roboteid välja arendama Tallinna tehnikaülikooli tudengid, kes said septembris Eesti teadusagentuurilt 120 000 euro suuruse toetuse.
Tallinna tehnikaülikoolis juhib transpordirobotite projekti doktorant Martin Rebane, kelle sõnul on sarnased robotid ka teistes maailma haiglates kasutusel. Ta rääkis, et nakkusohu korral on roboteid kasutada hea, sest erinevalt inimestest ei jää robotitele haigusi külge. Lisaks ei kanna robotid haigusi edasi.
Rebase sõnul võib esimesi roboteid PERH-is näha hiljemalt järgmise aasta suvel. Toetusraha eest plaanitakse valmis teha neli-viis robotit. “Olen rääkinud ka teiste haiglatega, kuid prototüüpi on mõistlik proovida vaid ühes haiglas. Kui PERH-is töötab, siis hea meelega vajadusel laieneme,” rääkis Rebane. Tema sõnul meenutab robot välimuselt väikest platvormi, mis suudab liigutada erinevaid aluseid, ravimisahtleid ja muud sellist. Robotil on ka avariilüliti, et vajadusel oleks võimalik välisest keskkonnast teda välja lülitada. Lisaks suudab robot liikuda erinevate korruste vahel.
Transpordirobotite projekti juhendab Tallinna tehnikaülikooli tarkvarateaduste dotsent Innar Liiv. Tema sõnul tuleb roboti väljaarendamisel peale tehnilise poole mõelda ka teistele asjadele. “Näiteks õiguslik aspekt, kui robot sõidab haiglas ringi, siis kas ta tohib filmida oma ümbrust, et kellelegi mitte otsa sõita. Või kuidas infot salvestada nii, et see oleks seaduslik,” küsis Liiv. Seetõttu on transpordiroboti arendamisse kaasatud ka teiste erialade spetsialiste.
Liiva sõnul võiks tulevikus olla igas haiglas robotid. “Kui arst saab tänu robotile üks-kaks patsienti rohkem ravitseda või mõnda patsienti põhjalikumalt uurida, siis on kindlasti robotid haiglatele väärtuslikud,” rääkis Liiv. Ta lisas, et kui aastaid tagasi joosti piltlikult öeldes masinatega võidu siis nüüd joostakse masinatega koos.
Kommentaarid