Avaleht Sisukaart Liigu põhisisu juurde

Ups, kas see on püramiidskeem?! 5 nippi selle äratundmiseks

Annely Kasela | Fotod: Mizuno K (Pexels), Shopify Photos

Miks osta hambapasta poest kahe euro eest, kui võin selle saada Amwayst kaheksa euro eest? Miks maksta IKEAs kolm eurot pajakinda eest, kui Tupperware’is on sarnane müügil ainult 42€-ga? Miks ise kodus süüa teha, kui Herbalife pakub tomatisupi pulbrit (21 portsjonit) 48€ eest? Tekib küsimus, kuidas need ettevõtted üldse endale nii ülepaisutatud hindadega ostjaid leiavad.

Kuigi püramiidskeemid (ehk Ponzi skeemid) on ebaseaduslikud, jätkavad nende legaalsed sõsarfirmad endiselt tegevust. MLM-ettevõtted, inglise keeles tuntud kui Multi-Level Marketing või Network Marketing skeemid, on osa ärimudelist, kus liikmed teenivad raha uute inimeste värbamise ja toodete müügi pealt. Piir püramiid- ja MLM-skeemide vahel on hägune, sest kuigi ametlikult on MLM-ettevõtetes võimalik teenida ka lihtsalt tooteid müües, saadakse põhikasum siiski püramiidis enda alla uusi liikmeid värvates. Sageli pole liitumine tasuta ning skeemis osalemiseks tuleb stardikomplekti eest välja käia mitusada eurot.

Võib tunduda, et püramiidskeemid ja MLM-ettevõtted on rohkem USA teema, kuid paljud neist tegutsevad ka Eestis. Amway, Zinzino, Avon, Oriflame, Herbalife, DoTERRA, LyoNess/MyWorld, Southwestern Advantage ja Tupperware – neil kõigil on eestikeelsed kodulehed olemas. Kuidas aga MLM-skeemitajaid ära tunda?

1. Hustle-kultuur ja olematu work-life balance

Inimesed, kes ei ole MLM-skeemis, ei tee sotsiaalmeedia postitusi pealkirjaga “kolleegidega kontoris”, mille ajatempel näitab 23:19. Kuna uute inimeste püramiidis enda alla lisamine suurendab värbajate pangakontot, muutub nende elu iga aspekt ja sotsiaalne situatsioon võimaluseks tööd teha. Selleks, et vaadata mööda tõsiasjast, et valdav osa inimestest siiski ei liitu ning värbajad teevad seetõttu lugematuid tunde tasuta tööd, pannakse uued liikmed lootuse säilitamiseks lugema eneseabiraamatuid. Raamatud nagu “Rikas Isa, Vaene Isa”, “The Secret” ja “Kuidas Võita Sõpru ja Mõjutada Inimesi” aitavad paremini 24/7 töötamise ja värbamise mindset’i sisse elada.

2. Lubadused suurtest summadest väikese vaevaga

Sotsiaalne turundus on ju nii lihtne – räägid programmist mõne sõbra või pereliikmega ja juba nad jooksevad tormi, et esimesena liituda! Ja tooted on ka nii head, et nad praktiliselt müüvad ennast ise! Paljud MLM-skeemid pakuvad võimalust raha teenida põhitöö kõrvalt tehes asju, mida inimesed niikuinii teevad: sotsiaalmeedia kasutamine ja tuttavatega aja veetmine. Selleks aga, et enda alla nii palju inimesi koondada, et tehtud töötunnid ja kulutatud ressursid seda päriselt väärt oleksid, on vaja skeemis pikalt täiskohaga tööd teha.

Kuna liikmed saavad protsendi oma all-liini tulust, saab püramiidi ülemise tipu puhul (need, kes programmiga kohe selle alguses liitusid) tõesti rääkida “lõputult kasvavast teenimisvõimalusest”. Eksponentsiaalse kasvu puhul on aga alati sama probleem – inimesed saavad lõpuks lihtsalt otsa. Kui mina värban viis sõpra ja nemad kõik värbavad viis sõpra ja nende sõbrad omakorda värbavad viis sõpra, siis on juba 9. tsükliga Eesti rahvaarv ja 15. tsükliga kogu maailma rahvaarv ületatud. MLM-skeemid toimivad ainult sellepärast, et isegi ühe või kahe liikme värbamine on keeruline.

3. Iga saavutuse oma MLM-programmiga sidumine

Selleks, et uute inimeste värbamist lihtsamaks teha, on vaja tõestada, kui glamuurne elu MLM-ettevõtte heaks töötades on. Kuna inimesed näitavad niikuinii sotsiaalmeedias oma elu kõige säravamaid ja põnevamaid külgi, tundub loogiline kõikvõimalikud võidud oma äriga siduda. Soojamaareis, mille oma palga eest ostsin? Täname MLM-skeemi. Sõpradega kinos? Poleks ilma MLM-skeemita juhtunud. Ülikoolidiplom? Just MLM-skeem andis sihikindluse ja järjepidevuse, et lõputöö valmis kirjutada. Võimalus perega nädalavahetusel aega veeta? Aitäh, MLM-skeem, et ma ei pea nädalavahetusel töötama!

Glamuur. Foto: Shopify Photos

Glamuur. Foto: Shopify Photos

4. Kui sa ei saanud hakkama, siis see on su enda süü!

Kas läbipõlenud õpetajatele öeldakse, et nad on ise oma läbipõlemises süüdi ja oleksid pidanud rohkem pingutama, et hakkama saada? Ei, sest see on absurdne asi, mida kellelegi öelda. Kui keegi aga MLM-ettevõttes või püramiidskeemis piisavalt ei müü ega värba ning lõpuks alla annavad, siis nad lihtsalt “ei teinud piisavalt palju tööd”, neil oli “vale mindset” või nad lihtsalt “loobusid enne, kui oleksid hakanud teenima”.

5. Teeseldud huvi, mis kestab ainult eitava vastuseni

Kas Eestis on veel üldse kedagi, kes pole saanud tuttavalt, keda ta viimati seitse aastat tagasi nägi, Facebookis sõnumit “Kuidas läheb? Pole ammu näinud!”? Viis tekstivahetust hiljem ja juba läheb jutt suurepärasele ärivõimalusele. Kui oled lõpuks kolm korda öelnud, et ei taha toidulisandeid, šampooni või kohvimasinaid müüa ning kannatus hakkab vaikselt katkema, teeb seesama tuttav mustkunstitriki ning haihtub järgmiseks seitsmeks aastaks. Nii palju siis sõprussuhete ülessoojendamisest ja vana tuttavaga aja veetmisest…

Lõpetuseks aga tagasi alguses esitatud küsimuse juurde: kuidas MLM-ettevõtted oma ülepaisutatud hindadega toodetele (sest selleks, et MLM-skeem poleks püramiidskeem, peab seal olema toode, mida müüa) ostjaid leiavad? Mitmetes MLM-skeemides on klausel mille kohaselt on vaja selleks, et säilitada oma kohta püramiidis või saada protsenti oma tiimiliikmete käibest, osta iga kuu mingisuguse summa eest ettevõtte tooteid. Kui oma leveli säilitamiseks ei pea tooteid ostma, siis ostavad inimesed neid vahepeal lihtsalt selleks, et püramiidi järgmisele astmele jõuda. Ja isegi kui püramiidi erinevatest tasemetest ja auastmetest on ükskõik, siis selleks, et edukalt teisi skeemi värvata ja tooteid müüa, peab ise neid kõigepealt kasutama. Seega on vastus sellele, kuidas MLM-skeemid oma toodetele üldse ostjaid leiavad, lihtne: ettevõtte enda liikmed ongi nende põhilised kliendid.